شیشه از کلمه “شیشای” استخراج شده و به عنوان ماده‌ای غیر بلوری ست که می‌تواند از جامد به حالت خمیر شکل و برعکس تبدیل شود . شیشه ماده‌ای بی‌ریخت است که حالت بلوری ندارد و شکل هندسی خاصی ندارد اما به هر شکلی درمی‌آید. برای اولین بار در حدود هزار و پانصد سال قبل از میلاد از شیشه استفاده شد. شیشه‌ها معمولاً در برابر آفتاب شفاف بوده و ماده‌ای شکننده هستند.

شیشه‌ انواع مختلفی دارد، یکی از پرکاربردترین آن‌ها شیشه‌های سیلیکاتی است که به دلیل شفافیت بالای این شیشه‌ها، در صنعت شیشه‌سازی بیشتر از این نوع استفاده می‌شود.

شیشه در صنعت ساختمانی کاربرد دارد که می تواند در حالت خمیری، هر شکلی به خود بگیرد و در ساخت انواع کارهای تزئینی استفاده بسیاری می شود .با نگاه به جدول عناصر، کمتر عنصری را می‌توان یافت که از آن شیشه بدست نیاید، ولی سه ماده کربنات دو سود، سنگ آهک و سیلیس، مواد اصلی تشکیل دهنده شیشه می‌باشند.

انواع شیشه و کاربرد آنها:

شیشه به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت لوازم تزیینی مانند گل، تابلو و غیره در ساختن ظروف آزمایشگاهی و یا ظروف آشپزخانه مانند لیوان، بطری و غیره عرضه می‌گردد.

شیشه یکی از بهترین تولیـدات سـاخته دسـت بـشر است که می تواند به دفعات مورد بازیافت قـرار گیـرد بـدون آن که کوچک ترین تغییری در کیفیت ان رخ دهند.